A honlap redesign nem egy szörnyű mumus. Minden cég életében eljön a pillanat (ideális esetben többször is), hogy a honlap designját le akarja váltani és/vagy fel akarja frissíteni. Ezt okozhatja az, hogy megváltoztak a cég életében a szolgáltatások fontosságai, a honlap nem tudja megfelelően kiszolgálni a futtatott és tervezett kampányokat, vagy esetleg már nagyon távoli a mostani trendektől.

Ám azt mindig fontos észben tartani, hogy egy honlap redignja (vagy éppen az első design kialakítása) igen komoly döntés, és emiatt fontos, hogy valódi tervezés és előzetes elemzés előzze meg. Tisztázni kell, hogy a honlap milyen üzleti célokat fog segíteni, definiálni kell a célközönséget (a buyer persona kérdésköre már/még itt is fontos), határozzuk meg, hogy milyen tartalmak lesznek a honlapon (sima bemutatkozó oldalt akarunk, esetleg blogolni is akarunk, vagy akár referencia projekteket és esettanulmányokat is meg szeretnénk jeleníteni?). Ez csak három kérdés, amikkel mindenképpen foglalkozni kell, de ezen túl is számos kérdés van.

Az utóbbi 1,5-2 évben legalább 15-20 honlap elindításában és redesignjában vettem részt. Tapasztalataim szerint az egyik legnagyobb probléma, ha a designer nem kap elég információt (nem jó a brief), vagy más elképzelése van az ügyfélnek és a designernek – és ekkor még nem is beszélünk a marketingesről, mint harmadik félről.


 

De kezdjük az elején!

A honlap redesign okai

Trendek

Egyszerűen már más trendek vannak a webdesignban, mint amikor a jelenleg használt design elkészült. Gondoljunk csak arra, hogy az elmúlt 1-1,5 évben mennyit változtak az internetezési szokások. Egyre több és több tartalmat fogyasztunk – amin belül igen markáns részt töltenek ki a multimédiás tartalmak (pl.: video, podcast, infografika), miközben egyre erősödik a mobil eszközökről érkező forgalmak aránya. Ez a trend már önmagában változtatást igényel, ha legalább 3-4 éves designunk van.

Megváltozott üzleti célok

Egyik ügyfelemnél nagyon egyszerűen azért volt szükség a webdesign frissítésére, mert közben egy teljesen új szolgáltatási ág került be a portfoliojába, ami sehogyan sem illet bele és nem is volt beilleszthető a meglévő designba.

A másik gyakori ok, hogy a honlap bizonyos részeit előtérbe szeretnénk helyezni más részekkel szemben.

Belső igény

Ezzel a jelenséggel több alkalommal sikerült találkoznom – munkavállalóként és tanácsadóként is. Ez általában arról szokott szólni, hogy a szervezet néhány tagjában megjelenik az igény, hogy valami tenni kellene az oldallal. Ez gyakran megfogalmazott igény szokott lenni (szekciók hiányoznak, nem megfelelő színek), ám az is sokszor előfordult, hogy csak annyi fogalmazódik meg a dolgozókban, hogy valami nem jó a honlapon.

Konkrétat megfogalmazott igények esetén gyakran van lehetőség, hogy a design váltás megtörténik – de nem mindig -, míg a meg nem fogalmazott, a nem konkrét problémák esetén ez egy szélmalomharc. Legalábbis addig, amíg valamelyik itt említett ok fel nem merül.

Külső igény

Azt hiszem, kijelenthető, hogy kevés annál rosszabb érzés van egy cégvezető számára, amikor kiderül, hogy amiatt esett el egy szerződéstől, mert a honlapját megnézve a potenciális ügyfél nem érezte elég komolynak a céget.

Ha a cég esetében fontos a megfelelő jelöltek elérése egy-egy nyitott állásra, akkor már nem elég egy olyan honlap, ahol kint vannak a jelentkezési lehetőségek. Kellenek információk a kiválasztási folyamatról, fontos a cég minél pontosabb bemutatása, és nem utolsó sorban a hitelesség. Gondoljunk bele, milyen romboló hatású, ha a honlapon csupa fiatal látható, open office elrendezésben, aztán amikor megjelenünk a cégnél az állásinterjún, akkor minimum 50 feletti dolgozókat látunk és szinte mindenki a neki kijelölt irodában ül.

Ahogy látható, számos oka lehet a redesignnak – pedig én csak néhányat emeltem ki.

 

A redesign előnyei

Jöhet a következő kérdés: miért éri meg belevágni a redesignba, aminek sokszor pénzügyi, HR, idő- és energiabeli igénye is van.

Keresőoptimalizálás (SEO)

A mai napig ez az egyik legfontosabb előny, amit meg szoktak említeni, sőt tapasztalataim szerint az utóbbi időszakban ez egyre többször jelenik meg.

SEO szempontból 2 pozitív hatása lehet a redesignnak. Egyrészt a technikai SEO miatt nagyon fontos a minél szebben megírt kód egyre fontosabb, illetve az utóbbi időben több hasznos újítás is napvilágot látott (pl.: JSON). A másik fontos ok, hogy a Google egyre komolyabban vizsgálja és súlyozza a honlapokon a böngészési élményt. Azaz, hogy egy-egy felhasználó milyen könnyedén találja meg a számára szükséges információt, de ide tartozik a mobilra optimalizáltság is.

Megfelelés az új igényeknek

Az utóbbi években rengeteg változtak a fogyasztói igények. Elég csak a mobil penetrációra és az újabb generációk (Y, Z és C generáció) egyre komolyabb megjelenésére. A mobilról érkező első forgalmak (amikor legelőször találkozik a felhasználó a honlappal) egyre magasabb arányt képviselnek, és ehhez alkalmazkodniuk kell a honlapoknak.

Üzleti célok támogatása

A honlapok többsége régebben (és ma is) azért készült, hogy egy bemutatkozó oldalként a látogató a cégről kaphasson információt; esetleg fel tudja venni a kapcsolatot. Napjainkban egyre több cég futtat valamilyen online kampányt. Ezekre pedig gyakran nem megfelelőek azok a honlapok, amik egyszerűen csak információt adnak a cégről.

Audit lehetőség

Ez az egyik legnagyobb lehetőség a redesignban, mégis nagyon gyakran alacsony prioritású – vagy akár teljesen ki is hagyott lépése a folyamatnak.  Az audit során érdemes tartani egy tartalom auditot és egy SEO auditot is. Előbbi esetében feltérképezhetjük a legjobban és legrosszabbul működő tartalmainkat, hogy megfelelő design koncepciót alakíthassunk ki. A SEO auditot érdemes profikra bízni, de bizonyos lépéseket bárki elvégezhet (pl.: 404-es hibát adó oldalak, törölt/törölni kívánt oldalak kezelése)

 

Egy konkrét példa a honlap redesign előnyeire

Egyik ügyfelemnél a nyáron készítettük a honlapjára a designt. Alapvetően három résztvevője volt az egéznek: az ügyfél, a fejlesztő-webdesigner és én (marketinges). Ahogy fentebb írtam már az elején tisztáztuk a honlap céljait, célcsoportját, milyen üzleti célok vannak a honlappal, az előző verzióval mi volt a gond. Sikerült egy olyan designt készítenie a webdesignernek, ami jól tükrözi az ügyfél stílusát és személyiségét, illetve a célcsoport körében is igen népszerű.

Két hete indítottuk el az oldalt. A tartalom audit során a jó tartalmakat megtartottuk és optimalizáltuk, a nem megfelelőket pedig töröltük. Az organikus forgalommal sosem volt gond, de ez az érték kimutatható mértékben elkezdett növekedni. De ami még ennél is fontosabb: a prémium termék iránt érdeklődők száma megnövekedett és az ajánlatkérők is megnövekedtek. Miközben még semmiféle kommunikációt nem indítottunk el.

Az egyik ajánlatkérővel beszélgetve kiderült, hogy már korábban is a látókörébe került a cég, az ügyvezető-tulajdonost szakmailag kifogástalannak tartotta, de a honlap nem tükrözte ezt a szintű profizmust és ezért nem igazán mert megkockáztatni az ajánlatkérést, ami az új designnal teljesen megváltozott.

A honlap redesign másik előnye az volt, hogy az új és meglévő tartalmak átnézése közben új termékötleteket is előjöttek, amiket be tudtunk építeni a készülő oldalba. Így a 12 szolgáltatás és az 1 prémium szolgáltatás mellé bekerült három olyan kisebb értékű szolgáltatás, amivel újabb tömegekhez juthat el a cégek, akik később akár a prémium szolgáltatás igénybevevői is lehetnek.

Share This