Ahhoz, hogy megláthassuk, hogy mit tartogat a tartalommarketingnek 2015, fontos látni és átgondolni, hogy mi minden történt 2014-ben, amik hatással voltak/vannak/lesznek rá. 2014-ben maga a tartalommarketing egyre gyakrabban fordult elő online marketingesek szavaiban (jól-rosszul használva). Az bizonyos, hogy a tavalyi évben a kifejezés elterjedésében nagy segítséget jelentettek a Facebook és a Google különböző bejelentései.

Facebook

Hazánkban az egyik legnagyobb közösségi platform. Folyamatosan jönnek statisztikák, hogy a magyarok is egyre több időt töltenek ezen a közösségi platformon. A sok cicás videó mellett a hírekkel, újdonságokkal is itt találkoznak legelőször az emberek. Ez egy fontos tény, amivel a marketingeseknek törődniük kell. Mára már nem elég, ha bizonyos időközönként bedobunk 1-1 vicces képet vagy videót a Facebook oldalunk rajongóinak. Ezt maga a Facebook rendszere sem szereti (gondoljunk csak az organikus elérések drasztikus csökkenésére), illetve a felhasználók részéről is megfigyelhető viselkedés, hogy az ilyen oldalakkal egyre kevesebbet kerülnek interakcióba, sőt sokan a lájkjuktól is megfosztják az ilyen oldalakat.

Ahhoz, hogy valaki sikeres facebook kommunikációt folytasson kell egy jó stratégia, illetve a célcsoportnak megfelelő tartalmak (és persze pénz a hirdetésekre). Tapasztalataim szerint, ha egy oldal tudatos kommunikációt folytat egy stratégiát követve, akkor a drasztikusnak nevezhető organikus elérés csökkenése visszafordítható bizonyos fokon. Ehhez nem kell más, mint a célközönségünk definiálása és a nekik szóló tartalmak generálása és megosztása – akár sajátról, akár máséról legyen szó.

Google

Ha belegondolok, 2014-ben a legtöbbször SEO-szakemberektől hallottam a tartalommarketing kifejezést – ha nem veszem számításba a tartalommarketingeseket. A keresőcég folyamatos algoritmusfrissítései már jó ideje a tartalommarketing irányába mutatnak, azaz, hogy a célcsoportunknak megfelelő tartalmaink legyenek a honlapunkon. Az algoritmusokhoz kötődik az is, hogy a nemzetközi tapasztalatok szerint a verseny felé tereli a honlapokat a Google, azaz, hogy egyre kevésbé elég a régi, megbízható domain és a sok ránk mutató link, egyre inkább fontos, hogy a felhasználók valóban a számukra releváns és fontos információkhoz juthassanak a tartalmainkból. Ebbe az irányba mutatott a cég Authorship törekvése, aminek koncepciója az volt, hogy minden helyet (honlap, blog, közösségi média, stb.) linkeljük össze a Google+ profilunkkal, hogy a keresőben a találat mellett a profilképünk is legyen, ám ezt időközben bizonyos szinten leállítottak – ennek ellenére a mai napig találhatók olyan linkek, ahol a találat mellett ott van a szerző profilképe.

A mennyiség és minőség harcában ezek a minőség fontosságát erősítik. Ám véleményem szerint ez nem egy választási lehetőség, azaz, mind a mennyiség, mind a minőség nagyon fontos most is, és ahogy egyre többen indulnak el ebbe az irányba, úgy ennek a súlya a jövőben sem fog változni.

Videók

A Facebook és Google harcának egyik fontos pontja a videók lesznek. A Google-nek erre ott van a saját platformja, a YouTube, míg a Facebook még keresi ebben a helyét, de az már többször elhangzott a cég részéről, hogy a céljuk, hogy ők (is) videós nagyhatalommá váljanak.

Az biztos, hogy az utóbbi években egyre több cég kezdte el használni a videók adta lehetőségeket (nem csak közvetlen reklámozásra), így ebben is egy pozitív irányba indult el a szakma(?). Közvetett és közvetlen tapasztalataim is azt mutatják, hogy mind a B2B, mind a B2C cégek egyre tudatosabban, konkrét stratégiába foglalva kezdtek a videós lehetőségekkel foglalkozni.

Hiszem, hogy 2015-ben a videók még nagyobb szerepet fognak kapni a tartalomstratégiákban.

Cégek

Egyre több ügyfelem felől érkezik olyan kérés, hogy valóban szeretnének foglalkozni a tartalommarketinggel, sőt sok esetben ők maguk hozzák az ötletet és koncepciót és a beszélgetések során derül ki, hogy valójában egy tartalommarketing kampány alapjait hozták. Habár tradicionálisan a B2B cégek szoktak tartalommarketinggel foglalkozni, de egyre többször tapasztalom, hogy B2C cégek is elindulnak e felé, ami elég logikusnak tűnik, ha megnézzük a fogalom definícióját. Ez utóbbi esetében engem főként célcsoport edukációs ötletekkel kerestek fel.

Hogy mi a jövő? Azt hiszem egyre többször találkozhatunk majd olyan tartalmakkal, amik már egy ideje az “asztalfiókban” voltak, és most végre teret is kaptak. Az látszik, hogy sok ad-hoc, a lehetőségeket ízlelgető próbálkozás lesz, amikből 1-2 év múlva már tudatos, stratégiai szintű tevékenységek is lehetnek.

Felhasználók

A végére hagytam a legfontosabbat, magukat a felhasználókat. Hiszen a tartalommarketing nem azért van, hogy egy listán egy újabb dolgot kipipálhasson a marketinges, hanem azért mert a felhasználói viselkedések változásai ebbe az irányba mutatnak. A felhasználók egyre inkább tartalomfogyasztókká válnak: szinte mindenki mellett ott van az okostelefon és/vagy a tablet, ahol böngészhet vagy utánanézhet az őt érdeklő kérdéseknek, cégeknek. Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy ebben az évben továbbra is áll, hogy a célcsoportunknak és ne magunknak készítsük a tartalmainkat és a megfelelő csatornákon (pl.: közösségi média, email) juttassuk is el nekik.

 

A bejegyzés eredetileg a tartalommarketing.hu oldalon jelent meg.

Share This