analitikaAz utóbbi időben egyre több esetben kaptam meg Google Analytics fiókokat, hogy nézzem át, elemezzem és a javítandó részeket gyűjtsem össze. Ezek tapasztalatairól szeretnék most írni.

 
Mielőtt belekezdenék, beszéljünk kicsit a háttérről. Korábban azért kaptam meg egy ilyen feladatot, mert az adott ügyfél kampányait kezeltem (pl. Google AdWords, Facebook vagy email marketing), ám mostanra pozitív változásként sokan úgy keresnek fel, hogy házon belül vagy kívül van dedikált ember a hirdetésmenedzsmentre, de szeretne valakit, aki átnézné a Google Analytics fiókot, megnézné, hogy minden megfelelően van beállítva, elemezze az adatokat és tanácsokat adjon ezek alapján, amik akár komoly üzleti döntéseket befolyásolhatnak.

A Google Analytics audit

Az audit lépéseit két fontos területre lehet felosztani:
  1. Beállítások és a mérés pontossága
  2. Adatok elemzése és értékelése

1. Beállítások és a mérés pontossága

Mindenképpen ezzel fontos kezdeni, mert itt nagyon sok olyan információval találkozunk, ami jelentős ismereteket ad, hogy utána az audit minél pontosabb legyen.
Sajnos tapasztalataim szerint már itt olyan dolgok vannak vagy hiányoznak, amik miatt nem lehet teljes magabiztossággal a következő területre lépni. Hogy ez mit jelent? Azt, hogy a legtöbb honlap Google Analytics fiókjában valami fontos vagy nincs beállítva, vagy be van állítva, de nem megfelelően. Ez egy nagyon nagy probléma, ami nagyon gyakran fordul elő; saját tapasztalataim alapján ez az esetek 70-80%-ban probléma. Azaz szinte senki sem dolgozik pontos adatokkal – legalábbis ha csak a Google Analytics fiókjából kinyerhető adatokra támaszkodik.

rp_7K0A0129-300x199.jpg1. Rossz és/vagy nem megfelelően elhelyezett követőkód

Habár már jó ideje az Universal Analytics van használatban (a klasszikus Google Analytics helyett), máig gyakran találkozok olyan esettel, hogy az adott cég esetében a fiók már át lett állítva az új verzióra, ám a honlapban még mindig a régi verzió (klasszikus Google Analytics) kódja van beállítva.

Sajnos a mai napig találkozok azzal a problémával, hogy valami oknál fogva a fejlesztő nem a megfelelő helyre teszi a követőkódot vagy nem teszik át a megfelelő helyre. Ez pedig a probléma helyétől függően kisebb-nagyobb mértékben elvesznek adatok (pl.: nem minden felhasználó aktivitása lesz mérve)

2. Rossz struktúra

Itt akár beszélhetünk a nézetekről, de a szűrőkről is. Míg előbbi sokszor “csak” annyit okoz, hogy feleslegesen veszteget időt a marketinges azzal, hogy a megfelelő adatokat megkapja, de utóbbi igen komoly negatív hatást tud gyakorolni az adatokra. A nézetek egyik nagyon gyakori problémája a sorrendiség, azaz hogy a szűrések egymás után futnak le. Például ha egy nézet esetében előbb kizárjuk teljes Magyarországot, utána belefoglaljuk Budapestet. Ezzel azt kérjük a rendszertől, hogy zárjon ki minden olyan forgalmat, ami Magyarországról jött, utána meg azt kérjük, hogy csak azokat jelenítse meg, amik Budapestről érkeztek, akkor azzal 0 forgalmat fogunk kapni eredményül.

3. Egy nézetben minden szűrő, szegmens és konverziós cél

Talán ez a leggyakoribb hiba, amivel az utóbbi időben szoktam találkozni, és egyben a legfájóbb is. A lényege, hogy a rendszer által létrehozott Minden webhelyadat (All Website Data) nézetben be vannak állítva a szűrők, a kizárások és a konverziós célok is. Hogy ez miért baj? Mert innentől kezdve nem lesz olyan adatunk, ami közvetlenül a Google-től érkezik. Minden esetben azt tanácsolom, hogy ezt a nézetet ne módosítsuk és semmit ne állítsunk be rajta. Bármiféle beállításra készítsünk külön nézeteket – ha már a Google Analytics rendszere engedi, hogy egy tulajdonhoz maximum 50 nézet társuljon, akkor minél jobban használjuk ki. A legegyszerűbb honlap esetében is minimum 3 nézetet ajánlok: alap nézet, módosított nézet (ebben már benne vannak a szűrők és kizárások), illetve egy marketing nézet (a módosított nézet alapjait használjuk és a konverziós célokat is beállítjuk)

2. Adatok elemzése és értékelése

Ha már végre megfelelő adatokat kapunk, akkor jöhet a következő kihívás: az adatok elemzése és értékelése. Erről bővebben a következő posztomban írok.

 

A posztot Boros Norbi írása ihlette, amit itt lehet elolvasni.